Roskilde Festival og Tuborgfondet kårer årets fem største Roskilde-helte
03.07.2016
Nyhed
Fire seje Roskilde Festival-deltagere og ét team fik lørdag besked om, at de får deres navn indgraveret i en særlig orange sten, som vil blive lagt foran Orange Scene. De præmieres for et ekstraordinært engagement i dette års Roskilde Festival.
Gennem hele dette års Roskilde Festival har de mere end 130.000 deltagere haft muligheden for at nominere ildsjæle, som gør en helt særlig indsats for Roskilde Festival.
Mere end 200 har nomineret hinanden via #RFhero på Instagram og andre kanaler. Nu er de fem vindere blevet udvalgt af en jury bestående af frivillig Sif Thordis, direktør i Roskilde Festival Gruppen, Signe Lopdrup og direktør i Tuborgfondet, Anne-Marie Skov.
En af de udvalgte er Helene Byrne, som er frivillig og teamleder for Roskilde Festivals medicinske beredskab:

Jeg er simpelthen så overrasket og glad. Det er fantastisk, at mit team bliver set og imødekommet. Jeg har jo taget ferie i to uger for være med her, så er det rart, at det bliver værdsat så meget
Helene Byrnefrivillig og teamleder for det medicinske beredskab - Roskilde FestivalDe øvrige vindere er Jacob Korsgaard Christiansen, Stephanie Clemente, William Find, Helene Byrne og pantteamet.
”Vi vil gerne hylde og takke alle dem, der gør en ekstra indsats for fællesskabet. Det frivillige engagement er afgørende, ikke bare for Roskilde Festival, men også for foreningslivets styrke og vores samfund som helhed. Den indsats fortjener i den grad anerkendelse,” siger direktør i Roskilde Festival Gruppen Signe Lopdrup
“Den særlige stemning man oplever, når man kommer på Roskilde Festival, bygger på, at frivillige ildsjæle spiller sammen og gør noget i fællesskab. Det er noget helt unikt, som kan inspirere os alle. Vi er stolte af sammen med Roskilde Festival at hylde dem, der virkelig gør en forskel,” siger direktør i Tuborgfondet Anne-Marie Skov
Kampagnen er en del af et treårigt samarbejde mellem Roskilde Festival og Tuborgfondet. Et samarbejde, som netop sætter fokus på at hylde det frivillige engagement og alle dem, der bidrager til fælleskabet. Et udvalgt område foran Orange Scene vil over de næste tre år udvikle sig til Roskilde Walk of Heroes, inspireret af walk of fame som man kender det fra Hollywood.
Roskilde Festival skabes af frivillige ildsjæle og er 100 % non-profit. Alt overskud doneres til kulturelle og velgørende formål af Foreningen Roskilde Festival. Siden begyndelsen i 1970’erne har Roskilde Festival genereret over 270 millioner kroner til udlodning.
Foto: Jonas Jessen Hansen