For ansøgere
Ta´OrdetDrømmepuljenProjektstøtteKan vi få støtte?Tjekliste for ansøgningUdbetaling af støtteHent logoFAQ
Log ind
Ansøg

Roskilde Festival og Tuborgfondet i partnerskab om frivillighed

24.06.2016

Nyhed

Flere tusinde frivillige ildsjæle er hvert år med til at løfte Roskilde Festival. Men hvad skal der egentlig til for at hive en festivalsucces hjem? Hvordan leder og motiverer man så mange frivillige på en gang? Det vil Roskilde Festival og Tuborgfondet i samarbejde over de næste tre år stille skarpt på. Målet er todelt: at dele erfaringer til inspiration og glæde for andre foreninger og organisationer og hylde det frivillige engagement og den ekstraordinære indsats for fællesskabet.

Foreningsnavn

Roskilde Festival Fonden

Forenings hjemmeside

Roskilde Festival har alle år været drevet af frivilligt engagement og aktiv deltagelse. Med mere end 30.000 frivillige er der stor erfaring at hente om ledelse og motivation af de frivillige ildsjæle, som hvert år sammen forvandler de grønne områder ved motorvej 21 til storbyen Roskilde Festival.

”Det er fantastisk at se, hvad der bliver udrettet, når mange frivillige arbejder sammen. Og det er ikke kun på Roskilde Festival, men overalt i foreningslivet i hele landet. Der er mange års erfaring samlet omkring Roskilde Festival, og de erfaringer vil vi gerne bidrage til at andre foreninger og organisationer kan blive inspireret af i deres arbejde med frivillige,” siger Anne-Marie Skov, direktør i Tuborgfondet.

Antropologer i indsamler viden om de frivillige
Roskilde Festival og Tuborgfondet har valgt at bruge firmaet Antropologerne til at observere og indsamle viden om arbejdet med frivillige på Roskilde Festival. Ud over interviews vil undersøgelsen også være baseret på antropologisk feltarbejde, hvor antropologerne kommer helt ind i motorrummet og følger frivillige ledere og medarbejdere under festivalugen.

”Det er sundt at blive set på udefra. Vi arbejder løbende med udvikling af vores frivillige fællesskab og ledelse af frivillige, og vi har et stort ønske om hele tiden at flytte os – også i forhold til de mange foreninger, vi hvert år arbejder sammen med.  Samarbejdet med Antropologerne giver os både en mulighed for at udlede, hvad vi gør særligt godt, men også hvor vi kan blive endnu bedre. Det bliver spændende at få indsigt i,” siger Signe Lopdrup, direktør i Roskilde Festival Gruppen.

En højlydt hyldest til de frivillige
Når vi taler om ledelse og motivation er det svært ikke også at tale om anerkendelse. Der er en klar sammenhæng. Også blandt frivillige.

”Et simpelt ord som tak, kan rykke meget og både opmuntre dem, der allerede gør en forskel til at fortsætte den gode indsats. Samtidig kan det inspirere andre og give dem lyst til at være med og bidrage. Vi vil gerne slå et slag for at hylde dem, som gør en forskel og bidrager til fællesskabet,” siger Anne-Marie Skov.

Og det skal være en tak så højt, at det kan høres både af de frivillige og af alle andre, der bidrager til fællesskabet – også uden for Roskilde Festival

Signe LopdrupDirektør - Roskilde Festival Gruppen

You’re a Hero – fordi du gør en forskel
For at sætte endnu større fokus på at hylde ildsjælene lancerer Roskilde Festival og Tuborgfondet på dette års festival kampagnen, You’re a Hero. Den går ud på, at opfordre frivillige og publikum til at nominere en på Instagram, de synes, gør en ekstra indsats. Billederne bliver efterfølgende brugt i andet kampagnemateriale og på storskærmene på festivalen.

”Som deltager på Roskilde Festival kan du bidrage til fællesskabet, uanset om du er frivillig eller publikum. Der er nogle, der stikker ud og går den ekstra mil for at bidrage til fællesskabet og giver det ekstra for, at festivalen bliver endnu bedre for alle, der er med. Det er dem, vi gerne vil hylde i kampagnen,” siger Signe Lopdrup.

Blandt de nominerede udvælger Roskilde Festival og Tuborgfondet fem Roskilde-helte, som får lagt en sten med deres navn indgraveret foran Orange Scene. Et område som over de tre år, samarbejdet løber, vil udvikle sig til Roskildes Walk of Heroes.

TV 2 Lorry er mediepartner på kampagnen og vil under Roskilde Festival engagere og opfordre publikum til at lave korte videoer om deres Roskilde-helt. Videoerne vil blive brugt i TV 2 Lorrys egne kanaler ligesom Roskilde Festival og Tuborgfondet også vil dele og bruge videoerne.

Foto: Thomas Kjær, Carsten Bundgaard og Tobias Nicolai