For ansøgere
DrømmepuljenProjektstøtteKan vi få støtte?Tjekliste for ansøgningUdbetaling af støtteHent logoFAQ
Log ind
Ansøg

Ny metode træner unge i demokrati

En international, anerkendt metode til at skabe demokratiske læringsrum, der appellerer til unge mennesker, skal afprøves i Danmark som en del af pilotprojektet ”Demokrati for alle”. Otte uddannelsesinstitutioner – herunder folkeskoler, 10.klasser, gymnasier og produktionsskoler – deltager i projektet, der er et samarbejde mellem Tuborgfondet og Ungdomsbyen.

Indsatsområde Illustration
IndsatsområdeDemokrati – næste generations stemme og deltagelse
OrganisationUngdomsbyen
År2017
RegionGlobal Platform, Fælledvej, København, Danmark
693.000MODTAGET BELØB — DKKta_ordet

Projektet tager udgangspunkt i den internationale, anerkendte medtode ’Deep Democracy. Metoden bidrager til et demokratisk læringsfællesskab, hvor alle stemmer inkluderes på lige fod, og kvalificerer lærerne til at håndtere konflikter, beslutningsprocesser og den svære dialog i en mangfoldig skolekultur. Det kan være svært at diskutere emner som ensomhed, online adfærd og stress i klasselokalet, og Demokrati for alle skal undervise lærerne i nye metoder til at facilitere debat og dialog med fokus på at inddrage eleverne i beslutningsprocesserne på skolen.

Ny metode skal sikre minoritetsstemmerne
Målet med projektet er i skolesammenhæng at skabe et solidt fundament for den enkeltes elevs demokratisk dannelse. Metoden ’Deep Democracy’ er velkendt og flittigt brugt i bl. a. Australien og Canada. I Danmark er det Ungdomsbyen, der har introduceret metoden for landets lærere og elever. Den udgør en naturlig overbygning på Ungdomsbyens 20-årige erfaring med formidling af konflikthåndtering, demokrati, kulturmøder, medborgerskab og forebyggelse af vold til uddannelsessektoren.

Metoden egner sig særdeles godt til unge, på grund af dens tilgængelige og effektive greb. Alle mærker at de bliver set og hørt, selvom de kan have modstridende synspunkter, og det skaber synlige resultater for fællesskabet. Demokrati for Alle støtter lærernes ønsker om elevinddragelse og tillægger den enkeltes input reel demokratisk vægt og betydning i skolens foranderlige hverdag, og i udfordrende gruppearbejder og læreprocesser.

Malene Rungvald ChristensenLeder - Ungdomsbyen

Demokrati i praksis
De danske skoleelever sidder ofte inde med stor viden om politik og demokrati, men de bruger den ikke aktivt. Sådan lyder en af konklusionerne efter den nyeste internationale ICCS-undersøgelse (International Civic and Citizenship Education Study) af 8. klasseelevers politiske dannelse. En udfordring som Undervisningsministeriet imødekommer med en national kampagne og temauge, i uge 12, ’Demokrati under udvikling’, der målrettet landets uddannelsesinstitutioner fokuserer på fællesskab, demokrati og medborgerskabets store betydning.

”Det er af afgørende, at unge har en forståelse for, hvad demokrati og medborgerskab er, og hvordan de selv spiller en aktiv rolle i vores demokrati og samfund. Tuborgfondet samarbejder med Ungdomsbyen, fordi pilotprojektet tester en ny måde at arbejde med fællesskaber og demokratisk selvtillid på i de store klasser. Vi håber, at projektet vil give værdifuld viden om, hvordan man kan styrke demokratisk dannelse blandt unge mennesker”, siger direktør i Tuborgfondet Anne-Marie skov.

Pilotprojektet løber fra januar 2018 til juni 2019, hvor erfaringer og resultater analyseres og formidles på to konferencer i maj 2019.  Interesserede skoler kan kontakte projektleder Marie Reiter på mr@ungdomsbyen.dk for mere information. Casen her opdateres løbende.

ArrowUngdommens Folkemøde 2017