For ansøgere
DrømmepuljenProjektstøtteKan vi få støtte?Tjekliste for ansøgningUdbetaling af støtteHent logoFAQ
Log ind
Ansøg

Tuborgfondet investerer i fremtidens jobmuligheder

28.08.2018

Nyhed

Siden Tuborgfondet blev oprettet i 1931 som almennyttig fond, har fondet virket ”for samfundsgavnlige formål, særligt til støtte for dansk erhvervsliv”. Fondets formål er gennem tiden blev omsat til handling med respekt for både stifters vilje og de samfundsmæssige udfordringer og muligheder der til enhver tid sætter rammerne for fondets virke. I den nuværende strategiperiode støtter Tuborgfondet særligt erhvervslivet gennem fokus på unges dannelse, jobmuligheder, socialt entreprenørskab og verdensmålene.

Foreningsnavn

Strategi

Forenings hjemmeside

Tuborgfondet støtter dansk erhvervsliv ved at bidrage til udviklingen af nye metoder og tilgange der kan få flere unge i arbejde og styrke unges engagement i at løse aktuelle samfundsproblemer. Fondet støtter forskellige innovative projekter der bidrager til nytænkning i den private sektor, i civilsamfundet og i den offentlige sektor som f.eks. videnscentre, akademier og netværk, mentorordninger, case competitions, tværsektorielle partnerskaber, socialt entreprenørskab, sociale start-ups og forskellige former for social-økonomi.

CASE 1: Et akademi for social innovation
Som samfund står vi overfor en række sociale problemer som ikke kan løses isoleret og slet ikke af én sektor alene. Det drejer sig for eksempel om integration af nye borgere i vores samfund og inklusion og mangfoldighed på arbejdsmarkedet. I Tuborgfondet tror vi på at partnerskaber og det at tænke på tværs af sektorer er vejen frem. For at fremme brobygningen på tværs af sektorer er Frivilligrådet og Tuborgfondet gået sammen om at udvikle Akademiet for Social Innovation. Tuborgfondet har skudt 3,6 millioner kroner i udviklingsfasen, hvor mere end 50 ledende eksperter og ildsjæle fra erhvervslivet, kommuner og civilsamfundet arbejder sammen hen over 2,5 år på at udvikle det fremtidige Akademi. Akademiet for Tekniske Videnskaber, som Tuborgfondet var med til at starte i 1937, giver inspiration til udviklingsfasen. Det fremtidige Akademi forventes at stå endeligt færdig ved udgangen af 2018.

Unges jobmuligheder
Hver 10. ung står uden for jobmarkedet og uddannelsessystemet, og unge udgør en stigende andel af de arbejdsløse. (1) Cirka 5.000 unge i hver årgang får ikke fast fodfæste på arbejdsmarkedet og har i længere perioder brug for offentlig forsørgelse. Det skønnes at der vil være en samfundsmæssig gevinst på 12-15 mia. kroner hvis disse unge får en tilknytning på arbejdsmarkedet. Tuborgfondet vil gerne være med til at gøre noget ved dette samfundsproblem og bidrager derfor til at styrke unges jobmuligheder. Uddannelse, men også dannelse, personligt engagement og netværk er vigtige elementer i at opnå relevant tilknytning til arbejdsmarkedet. Derfor investerer Tuborgfondet langsigtet i unges dannelse og udviklingen af samfundets vigtige fællesskaber i civilsamfundet, i lokalområderne og på arbejdsmarkedet. (2)

Tuborgfondet arbejder langsigtet for at bidrage til udviklingen af fremtidens ansatte og virksomheder. Fondet skal især bidrage til udvikling, innovation og nytænkning i erhvervslivet i samspil med samfundets øvrige aktører.

Anne-Marie SkovDirektør - Tuborgfondet

CASE 2: Vækst i virksomheder baner vejen for flere jobs
Tuborgfondet bidrager sammen med Den Sociale Kapital Fond til projektet ”Vækst med social bundlinje” til udvikling af nye finansierings- og samarbejdsmodeller mellem kommunerne og det private erhvervsliv der skal få flere mennesker på kanten af arbejdsmarkedet i job. Samtidig skal projektet støtte kommunerne i at finde nye måder at finansiere beskæftigelsesindsatser på. Otte kommuner og 26 små og mellemstore virksomheder er med i pilotprojektet, som også støttes af Markedsmodningsfonden under Erhvervsministeriet, Trygfonden og Bikubenfonden.

CASE 3: Mentorforløb skal bygge bro mellem unge og arbejdsmarkedet
Interesseorganisationen Danske Skoleelever og Dansk Supermarked afprøver et mentorforløb mellem virksomheder og elever i landets 9. og 10. klasser. Målet er at styrke elevernes forudsætninger for at vælge uddannelse mod ønskejobbet. Mentorordningen er en del af et større projekt der hedder Next Step, som skal gøre de praktiske skolefag mere håndgribelige og relevante for eleverne i forhold til valg af karriere, styrke uddannelsesvejledningen og bygge bro mellem arbejdsmarkedet og folkeskolen. Tuborgfondet støtter i første omgang pilotprojektet.

CASE 4: Æblemosteri med social gevinst
Amager Æblemosteri er Danmarks første sociale storbymosteri. Det ligger på Kofoeds Skole og giver unge mennesker der har været uden for arbejdsmarkedet i en længere periode, mulighed for at prøve kræfter med teamwork og arbejdsgangene i et produktionsjob. Initiativet er sat i gang i samarbejde med foreningen Frugtplukkerne, som organiserer lokale haveejere i et netværk der ved hjælp af frivillige giver deres haveæbler til mosteriet. Æblemosten, marmelade og andre varer sælges efterfølgende og bidrager på den måde til mosteriets økonomi. Tuborgfondet har støttet opstarten af Amager Æblemosteri fordi de afprøver nye metoder til at få unge der står uden for jobmarkedet eller uddannelsessystemet, med i et rummeligt arbejdsfællesskab.

Samfundsengagement og socialt entreprenørskab
Vi lever i dag i en global verden med store teknologiske fremskridt, men også store udfordringer såsom arbejdsløshed, overforbrug af ressourcer og klimaforandringer. Der er brug for nytænkning, nye typer forretningsmodeller og innovative partnerskaber for at løse vor tids udfordringer. I erkendelse heraf blev verdenssamfundet i regi af FN i 2015 enige om 17 globale verdensmål, der skal sikre en mere bæredygtig udvikling. Målene handler bl.a. om at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse, rent drikkevand og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst. Med den flerårige indsats Together Towards The Global Goals støtter Tuborgfondet op omkring de 17 globale verdensmål. Fondet støtter projekter der dels udbreder viden om verdensmålene blandt især unge mennesker og dels fremmer socialt entreprenørskab omkring verdensmålene.

CASE 5: Unge sætter verdensmålene på dagsordenen
De globale verdensmål skal ikke blot være noget som verdens politikere forholder sig til. Verdensmålene skal være en del af unges bevidsthed, og Tuborgfondet ønsker at bidrage til at flere unge tager ejerskab og engagerer sig i dagsordenen om at skabe en fremtid hvor bæredygtighed er i fokus. Gymnasielevernes organisation for globalt engagement Operation Dagsværk har formået at tænke nyt og integrere verdensmålene i en Tinder-kampagne hvor de gennem dating-app’en har diskuteret klimaproblematikker, ulighed og bæredygtig produktion med andre unge. Også i Folkeskolen lærer eleverne om problematikkerne bag verdensmålene, og Tuborgfondet har støttet foreningen Verdens Bedste Nyheder med udgivelsen af 6.500 plakater, som hænger på alle danske skoler og uddannelsesinstitutioner. De farverige plakater er populære og skal få både elever og lærere til at stoppe op, diskutere og søge mere information online.

CASE 6: UNLEASH: Unge talenter fra hele verden finder nye løsninger
Innovationsprojektet UNLEASH samlede i august 2017 tusinde unge talenter fra hele verden på højskoleophold i Danmark. Sammen med virksomheder, fonde, organisationer og eksperter var de med til at levere løsningsforslag til de 17 globale verdensmål. Med bevillingen trådte Tuborgfondet ind i en gruppe på mere end 20 fonde, virksomheder og organisationer som er involveret i det ambitiøse projekt. Støtten fra de mange samarbejdspartnere betød at UNLEASH kunne optage samtlige tusinde talenter der var plads til i programmet. Det er ligeledes via samarbejdet med ledende virksomheder, forskningsinstitutioner, private fonde, nonprofitorganisationer og investorer at de bedste idéer fra UNLEASH i sidste ende kan bringes til live. UNLEASH fortsatte i juni 2018, hvor det blev afholdt i Singapore. Tuborgfondet deler med UNLEASH ambitionen om at skabe rammen for en mere bæredygtig verden ved at investere i ungdommen og dennes deltagelse og engagement i samfundet, f.eks. som sociale entreprenører der udvikler nye innovative løsninger på komplekse samfundsproblemer. Det er vigtigt at unge engagerer sig i den verden de er en del af, og tager aktivt stilling til hvilken rolle de selv har, og til hvordan de kan bidrage til samfundet. At man valgte folkehøjskoler til at være en aktiv partner i UNLEASH 20017 i Danmark, var vigtig fordi de gav de mange internationale talenter et unikt indblik i dansk tradition for dannelse og dialog.

Diversitet og mangfoldighed
Studier viser at mangfoldighed øger trivsel og samhørighed i lokalområdet og på arbejdspladsen (3), og at virksomheder med en høj grad af diversitet og mangfoldig ledelse tjener væsentlig mere end virksomheder med lav grad af mangfoldig ledelse. På trods heraf er der stadig brug for at sætte fokus på diversitet og mangfoldighed i samfundet generelt og på arbejdsmarkedet. Ser vi eksempelvis på unge ikke-vestlige efterkommere og indvandrere, er deres uddannelses- og beskæftigelsesniveau væsentligt lavere end danske unges. (5) Der tegner sig også et billede af at unge med indvandrerbaggrund i mindre grad end andre samfundsgrupper er med i foreningslivet. (6) Vender vi blikket mod ligestilling mellem kønnene på arbejdsmarkedet, viser den seneste rapport fra World Economic Forum at Danmark blot indtager en 14. plads på ranglisten hvad angår ligestilling – efter Namibia, Slovenien og Rwanda – mens Island, Norge, Finland og Sverige indtager de første pladser. (7) Tuborgfondet støtter derfor forskellige initiativer der afprøver nye metoder og tilgange til at styrke diversitet og mangfoldighed på arbejdsmarkedet, især med fokus på unge.

CASE 7: Mino Danmark Business
Hackatons med Grundfos og IBM Foreningen Mino Danmark, der står bag Minority Business Hackaton, nedbryder barrierer og udreder misforståelser mellem dansk erhvervsliv og danske minoritetsunge. Med afholdelse af case competitions i samarbejde med IBM og Grundfos arbejder foreningen for at styrke unges selvværd og øge deres chancer for en erhvervsmæssig fremtid i Danmark. De deltagende virksomheder får blandt andet øget viden om hvordan de kan styrke deres rekruttering af unge med minoritetsbaggrund.

CASE 8: Løft til unge talenter i Livemusikken
Kvinder og andre grupper er underrepræsenterede i den danske musikbranche. I samarbejde med Dansk Live sætter Tuborgfondet fokus på talentudvikling og diversitet i livemusikken. En række unge talenter fra arrangørmiljøet skal sammen igennem et talent- og mentorforløb under navnet Live Talent. Derudover består projektet af en række dialogmøder med aktører fra musikbranchen samt vidensamling- og deling. Med indsatsen er det ambitionen at bidrage til forandringer mod en mere mangfoldig musikbranche.

CASE 9: Unge IT-kyndige lærer flygtninge at kode
I HackYourFuture undervises nyankomne flygtninge og asylansøgere gratis i at programmere og kode. Undervisningen varetages frivilligt af unge it-kyndige, og projektet hjælper flygtninge ind på arbejdsmarkedet, fremmer integrationen og forsyner Danmarks stadigt voksende IT-branche med efterspurgte faglige kompetencer. Når deltagerne har gennemført forløbet, har de kompetencer til at varetage et job som web- eller softwareudvikler. Forløbet giver desuden deltagerne et netværk inden for den danske it- og techbranche. Samtidig får de unge undervisere mulighed for at bidrage til at gøre en direkte forskel med deres engagement.

Noter
1) Andelen af NEETs (Neither in employment, education or training) opgjort af OECD i Society at a glance, 2016. 2) Hvad vi ved om udsatte unge, Rockwoolfonden, 2017. 3) Diversity leads to greater social coherence and well-being, Lotte Holck in Science Nordic, 2018. 4) Mangfoldig ledelse giver højere indtjening, ISS og Proacteur, 2016 og Diversity Matters, Vivian Hunt, McKensey, 2015. 5) Hvad vi ved om udsatte unge, Rockwoolfonden, 2017. 6) Medborgerskab, ligebehandling og selvbestemmelse i Danmark, Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, 2016. 7) Global Gender Gap Index, World Economic Forum, 2017.

Artiklen blev første gang bragt i Carlsbergfondets Årsskrift 2017, der blev udgivet i juni 2018. Download årsskriftet her.