For ansøgere
DrømmepuljenProjektstøtteKan vi få støtte?Tjekliste for ansøgningUdbetaling af støtteHent logoFAQ
Log ind
Ansøg

Civilsamfundets ledere på skolebænken

I 2016 lød startskuddet til Tuborgfondet og Frivilligrådets samarbejde ”Akademiet for Social Innovation”, der skal klæde civilsamfundets ledere bedre på til at samarbejde med private og offentlige aktører for i sidste ende at være med til at løse samfundets sociale udfordringer som arbejdsløshed og integration. I begyndelsen 2019 kunne Akademiet holde stiftende generalforsamling og Akademiet tæller i dag 50 ledere fra det private erhvervsliv, den offentlige sektor og civilsamfundsorganisationer.

Indsatsområde Illustration
IndsatsområdeArbejdsmarked – fra ungdomsliv til arbejdsliv
OrganisationFrivilligrådet
År2016
RegionBredgade 25, København K, Danmark
3.680.000MODTAGET BELØB — DKK-

Lederne i de danske foreninger skal på skolebænken, og her skal de uddannes i strategi, forretning og innovation med særligt fokus på de forhold, der hersker i civilsamfundet. Det er den fælles vision for Tuborgfondet og Frivilligrådet, som nu sætter gang i udviklingen af et lederforløb, og benarbejdet med at udforme uddannelsen er allerede sat i gang.

Først udfordringer, så løsninger
Henover en periode på 2,5 år udvikler Frivilligrådet og Tuborgfondet sammen med aktører på tværs af sektorerne ”Akademiet for Social Innovation”. Her skal de finde frem til, hvilke samfundsudfordringer og kompetencebehov der påvirker civilsamfundet i dag, for i sidste ende at udvikle koncepter og afprøve arbejdsmetoder, der kan løse netop disse sociale udfordringer. Til sidst skal akademiet i slutningen af 2018 afprøves på cirka 150 medlemmer.

Om samarbejdet siger Tuborgfondet direktør Anne-Marie Skov: “Vi tror på, at denne form for samarbejde kan bidrage væsentligt til løsning af flere af vor tids samfundsud-fordringer og f.eks. være med til at udvikle et mere rummeligt arbejdsmarked. Vi har ikke alle svarene på forhånd og et færdigudviklet curriculum. Vi starter med fire innovation camps, hvor vi bringer parter sammen og spørger, om de vil hjælpe os med at udvikle det her.”

Status på projektet
I foråret 2017 nedsattes et Advisory Board, hvis medlemmer nu kan kalde sig akademimedlemmer. Det er dem, der bliver akademiets fundament, og sammen skal de gennem fire ”Innovation Camps” skabe et bæredygtigt akademi.

Til første camp inviterede hvert medlem op til 3 nye akademimedlemmer hver. Tanken er fra camp til camp at invitere nye medlemmer med nye indsigter og kompetencer. Målgruppen i projektet er frontløbere i civilsamfundet, erhvervslivet og den offentlige sektor. Både ledere fra de etablerede og de mere nystartede organisationer og den yngre gruppe af ledere og initiativtagere.

Udviklingen af akademiets aktiviteter sker i samarbejde med CBS Executive og CBS Center for Civilsamfundsstudier, som bidrager med forskning på området, og Tuborgfondet støtter initiativet med 3,6 millioner kr. over en periode på 2½ år. Næste møde er den 20. juni 2017.


November 2017

Vokser allerede inden etablering
Visionen for akademiet er vokset. Det skal ikke blot uddanne ledere i civilsamfundet, men skabe løsninger på sociale problemer på tværs af sektorer.

En tænketank for sociale løsninger der bringer “udsatte” i spil
Tuborgfondets direktør Anne-Marie Skov ser Akademiet som en tænketank, der også rummer nogle uddannelseselementer. Et sted hvor man i fællesskab kan udvikle nogle processer eller konkrete metoder til at løse sociale problemer.

I følge Vibe Klarup, der er formand for Frivilligrådet handler det ikke mindst om at finde nogle greb, der kan bruges til at hjælpe de mennesker, som står uden for fællesskabet. En måde hvor man ikke sidder og taler om udsatte og marginaliserede, men bringer dem i spil og bruger de styrker, de også selv har.

Begge er de enige om, at Akademiets “nye” fokus kun skærper mulighederne for at opnå ovenstående visioner.

Billederne er fra Advisory Boards første møde i foråret 2017. Næste camp bliver afholdt den 7. december 2017.


September 2018

Den 13. september 2018 mødtes Akademiets Advisory Board til Camp 4, hvor Meyers Madhus i Saxkøbing agerede vært. Dagen bød på workshop om virksomheders potentiale i social innovation samt oplæg og dialog med skarpe erhvervskvinder i Novo Nordisk, Jyske Bank, IBM og Mind Your Own Business.

Opbygningsarbejdet med Akademiet for Social Innovation er fortsat i fuld gang. I dag tæller Akademiet 58 medlemmer, der bredt repræsenterer civilsamfund, virksomheder og det offentlige.


Januar 2019

Akademi for Social Innovation holder stiftende generalforsamling

Mangfoldighed på arbejdspladsen, integration og ensomhed er blandt nogle af de samfundsudfordringer, som kalder på nye løsninger og et tættere tværgående samarbejde mellem sektorerne, hvis vi skal gøre en forskel og komme udfordringerne til livs. Det er grundfilosofien hos de 50 ledere, der efter den nu 2-årige udviklingsperiode har stiftet Akademiet for Social Innovation. På Akademiets stiftende generalforsamling d. 24. januar blev direktør Dorthe Petersen, Meyers Madhus, valgt som formand:

”Danmark er på mange måder et godt velfærdssamfund. Men vi ser også samfundsudfordringer, som vi har svært ved at få livtag med. Aldrig før har så mange danskere givet udtryk for, at de føler sig ensomme og socialt isolerede. Mange kæmper med mentale problemer, og stadig flere danskere opfatter sig selv som udsatte. Yderområder og landdistrikter mister arbejdspladser og borgere. Problemerne er blevet mindre entydige og skaber udfordringer for den enkelte borger, virksomhed og samfundet generelt. Akademiet skal fungere som en form for laboratorium, hvis mål er at styrke det nødvendige samarbejde på tværs af sektorer.”

Dorthe PetersenFormand - Akademiet for Social Innovation

Sekretariatschef i Frivilligrådet, Ulrik Kampmann, siger:

”De komplekse problemer, vi står med i vores samfund, kan kun løses, hvis alle gode kræfter kaster sig ind i kampen. Civilsamfundet – såvel som det offentlige, virksomhederne og fondene har alle meget at byde på her. I Akademiet skal vi mødes på lige vilkår og sammen bruge vores kompetencer til at finde nye løsninger. Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver en gevinst for vores samfund.”

Også direktør i Tuborgfondet, Anne-Marie Skov, har store forventninger til Akademiet:

”Vi ønsker at give virksomhederne og de forskellige folkelige fællesskaber en større rolle i løsningen af samfundsudfordringerne. Vi kan ikke overlade den opgave til det offentlige alene. Og vi kan kun løse dem, hvis vi begynder at arbejde bedre sammen på tværs af samfundets forskellige sektorer. Derfor har vi etableret Akademiet for Social Innovation.”

 

Om Akademiet for Social Innovation
Akademiet er stiftet som en forening med økonomisk støtte på 3,5 mio. kr. fra Tuborgfondet og Bikubenfonden. Bestyrelsen består af: Vice President Susanne Stormer, Novo Nordisk, afdelingsdirektør Sanne Urbak, IBM, projektchef Olav Hesseldahl, Ungdomsbureauet, direktør Mirka Mozer, Indvandrer Kvindecentret, social- og sundhedsdirektør Henrik Abildtrup, Rødovre Kommune, sekretariatschef Ulrik Kampmann, Frivilligrådet, og direktør Dorthe Petersen, Meyers Madhus (formand).

Bestyrelsens første opgave bliver at rekruttere en sekretariatsleder, der kan etablere og lede Akademiet. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til direktør og formand Dorthe Petersen, telefon 22 58 02 14, e-mail: dope@meyers.dk eller sekretariatschef Ulrik Kampmann på telefon 20718030, e-mail uk@dch.dk.

Følg Akademiets udvikling her: www.akademietforsocialinnovation.dk

Casen opdateres løbende.

ArrowFOSIA - Forum for Social Innovation